keskiviikko 10. helmikuuta 2010

Minulta anottiin armoa taloyhtiön saunassa

Minulla on saunavuoro keskiviikkoisin yhdeksästä kymmeneen Helsingin Kalliossa. Kymmenen asteen pakkasessa tehdyn tunnin lenkin jälkeen mikään ei rentouta kuin kunnon löylyttely.

Kylpytakki päälläni, saunatarpeet kassissani, avaan vilvottelutilan oven. Sytytän valot ja huomaan ettei kaikki ole kunnossa. Mies istuu täysissä pukeissa vilvoitteluhuoneen penkillä. Hän tuijottaa niska kyyryssä eteensä. Ei reagoi minuun tai valoon. Vain istuu. On.

Haisee.

- Hei, mitä sä täällä teet?
Mies hätkähtää, katsoo hitaasti minuun.
- Et sä voi olla täällä, tämä on taloyhtiön sauna.
- Anteeksi... anna anteeksi...
- Ymmärrätkö sä? Mulla on saunavuoro, tää on sauna. Et sä täällä voi olla.
- Anteeksi, anna armoa... mua ei päästetty pelastusarmeijaan.
- Miksei päästetty?
- Oon kuulemma humalassa... anteeksi...
- Ei sun multa tartte anteeksi pyytää... Mutta et sä tännekään voi jäädä... Mene nyt vaikka tuohon eteiseen.
- Armoa... älä heitä mua pakkaseen..Kaveri päästi mut tänne, kun mulla ei oo muutakaan paikkaa...
- En heitä, mutta täältä sun on lähdettävä... Jos musta on kiinni niin voit nukkua tuossa eteisessä... Ymmärrätkö sä?
Kulkija nousee verkkaan ja katsoo minua.
- Anteeksi...
- No niin, mene nyt... Kun oot siinä rauhassa, niin en ilmoita kenellekään...
- Anteeksi...
Hän astuu viimein eteiseen. Salpaan oven.

Saunon ja peseydyn lyhyesti. Rentoutuminen ei oikein onnistu.
Mitä pitäisi tehdä? Mitä poliisi tekee hänelle, jos teen ilmoituksen. Vie putkaan vai jättää pakkasen armoille Pidän lupaukseni, etten ilmoita. Mutta entä jos hän saa päähänsä söhliä tulitikuilla ja sytyttää koko talon? Ehkei. Kaikki muut maailman hajut hänessä oli, mutta tupakkaa ei... Olisiko pitänyt tivata kuka se kaveri on, joka hänet oli tänne päästänyt. Joku talon asukas?

En jää pistävään hajuun vilvoittelemaan vaan poistun lyhyen kuivaamisen jälkeen. Eteisessä on pimeää. Hissin valossa näen miehen makaavan hiljaa kyljellään. En häiritse. Ajan omaan kerrokseeni ja asetan saunatarpeeni paikoilleen.

Käyn uudelleen suihkussa. Huomisen työhaastattelun takia yritän saada hajun lähtemään itsestäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti